Geconcentreerd

… of althans, dat is het idee van de aankomende periode. Zaterdag was ik nogal weinig waard, zeg maar zo weinig dat ik een paar uur na mijn autorijles mijn bed indook en voor twee uur straight sliep tot mijn ouders thuis kwamen en me wakker maakten voor het eten, en toen ik zondagavond op de fiets stapte naar huis na een avondje vereniging/bijbelstudie bedacht ik me dat ik de volgende dagen echt zou moeten knallen. Vandaar dat ik op maandagochtend een Excel bestandje opende en me ruim een uur zwaar bezig heb gehouden met week zeventien tot en met eenentwintig, weken die ongetwijfeld voorbij gaan vliegen zoals ze dat de laatste tijd altijd doen, maar dan wel net iets crucialer zijn dan gemiddeld vanwege een centraal examentje of acht. Ik ontwierp een net schema, zette al mijn examens en andere afspraken erin, gaf elk vak z’n eigen kleur – en voorzag mezelf op die manier per ongeluk van een bijna full time baan aan het leren van examenstof.

IMG_4704b

IMG_4674b

Mijn Engels lerares heb ik ooit namelijk het advies horen geven om één van de drie dagdelen vrij te houden en de andere twee nuttig te besteden en hoewel ik adviezen als deze over het algemeen maar zeer sporadisch ter harte neem, was dit die ene uitzondering. Vandaar dat ik op totaal vrije dagen met gemak zes uur leren gemarkeerd heb staan, iets wat ik al direct zo angstaanjagend vond dat ik op dinsdag uiteindelijk na een ochtend leren zowel ’s middags als ’s avonds ongepland niet thuis was en op woensdag op m’n gemak over de Koningsmarkt struinde en een oranje tompouce at voor ik ging leren. Donderdagochtend kon ik er dan echt niet meer omheen en stapte ik om 8:30 onder de douche vandaan, bijna helemaal klaar om mijn eerste echte dag te leren.

En so far so good moet ik zeggen: natuurlijk piekte ik niet op het gebied van gelukzaligheid maar de behoefte om op te geven was ook zeker niet sterk aanwezig. Ik moet zeggen dat het ergens ook wel een soort mentaal spelletje is, net zoals bij mijn profielwerkstuk: toen ik daaraan begon dacht ik na die tachtig uur echt ontzettend veel geleerd te hebben over hoe je zo’n groot werkstuk aanpakt en aan de ene kant was dat ook wel zo, maar aan de andere kant is het vooral roeien met de riemen die je hebt. Je wordt in het diepe gegooid en op de kant krabbelen is best te doen maar de kans dat je je daarbij nog herinnert wat de efficiëntste manier is (of je daar überhaupt mee bezig houdt) is vrij klein, dat zeg maar. Met andere woorden: het is dus, ook na een goed aantal toetsweken, niet zo dat ik de perfecte leerwijze beheers, want ik ben nog steeds retegoed in uitstellen en afdwalen en alle tweets in mijn timeline uit mijn hoofd leren. Wat dan weer wel zo is is dat ik me wat bewuster ben van mijn vuilkuilen en daar, als ik de discipline ervoor weet te vinden, beter op kan inspelen.

Zo weet ik dat ik er gerust een uur of anderhalf uur – in plaats van een slordige drie kwartier – over kan doen om te douchen, me aan te kleden en mijn make-up te doen als ik niet ergens heen hoef. Dat gebeurt dan vanzelf, omdat ik opeens bedenk dat ik vier verschillende outfits aan wil trekken om vervolgens bij de eerste te blijven (die niemand gaat zien omdat ik een dag thuis ben), of mijn gezicht uitgebreid wil scrubben en mijn wenkbrauwen opeens strak wil epileren. Die slome vibe is een verschrikkelijk begin van een leerdag en dus moet ik óf een heel duidelijke tijd voor mezelf bepalen en van tevoren afspreken dat het niets uitmaakt wat ik aan heb, of de dag in pyjama beginnen. Op ochtenden waarop ik eigenlijk wil douchen heb ik er een hekel aan met vet haar rond te moeten lopen maar alsnog werkt het wel voor mij en vooral als ik bijvoorbeeld nog iets moet doen en om 11:00 weg moet is dit mijn life hack.

Wat daarnaast wat discipline vereist maar wel verschrikkelijk goed werkt: mijn laptop uit laten. Ik hóúd van het ding maar de weg naar afleiding is gewoon veel te makkelijk en als ik achter mijn bureau ga zitten is de kans ontzettend klein dat ik daar binnen een paar minuten vandaan kom. Leren doe ik dan ook altijd op mijn bed met twee kussens in mijn rug, mijn benen languit en uitzicht op de lucht en sinds dit jaar ook standaard een kat op mijn schoot. I ain’t even kidding als ik zeg dat ik Jolie in twee dagen minimaal een uur of zes op schoot heb gehad; ze weet me nu gewoon te vinden en blijkbaar bevalt het nogal. Haar gespin is de soundtrack van mijn leersessies en af en toe ligt ze er zo veel dat mijn knieën gewoon een beetje stijf worden, maar ik moet toegeven dat een levend, warm en knuffelig dier waar je bovendien lekker tegenaan kan lullen wel een bonuspuntje is.

Tot 12 mei heb ik: dan begin ik met Nederlands, in de week daarna ram ik er in het korte tijdsbestek van vier dagen zes(!!) examens doorheen. Gelukkig heb ik daarna pas op woensdag weer Frans en hoef ik daar bijna niets voor te doen, want je kan me opvegen denk ik. Ik kan me er wel een beetje zorgen over maken hoe ik alles wat ik nu leer nog weet over drie weken en hoe ik een examen kan maken met de stof fris in mijn hoofd als ik ze ongeveer allemaal tegelijk heb zonder ‘pauzedag’, maar zorgen zijn er al genoeg, dus voor nu houd ik het nog maar even bij simpel leren. Tegen alle verwachtingen in ben ik verrassend lekker bezig met Latijn en verder ken ik al één van de drie katernen maatschappijwetenschappen. Frans, Engels en Nederlands moet goed komen als ik nog een examentje maak, voor wiskunde heb ik nog een examentrainingsdag op school, met maw heb ik nooit zo’n moeite en economie… Daar kon ik m’n aandacht echt niet bij houden toen ik Samengevat doornam omdat ik eigenlijk alles wel ongeveer weet, nadeel van zes jaar lang achten halen en vier jaar lang je toetsen een week van tevoren leren.

Het enige vak dat nu nog mist in het rijtje is geschiedenis maar daar wil ik het dan ook liever niet over hebben omdat ik nog even geen idee heb hoe ik dat ga aanpakken. Misschien dat ik een geweldig idee krijg als ik zo lekker bezig ben met Latijn en maw dat ik in een soort leerflow kom, is de theorie voor nu. Er zijn gelukkig nog twee weken, weliswaar weken waarin ik net even wat meer andere dingen te doen heb maar ook die waarin ik hopelijk mijn examenstof en leerplanning oprecht ga omarmen en me volledig confident voel als ik aan week 21 (mijn eerste week als zeventienjarige, trouwens) voel. Op dit moment variëren die associaties nog even van ‘hè get wat kut’ en ‘zo. zenuwachtig.’ tot ‘heer-lijk om eindelijk achter de rug te hebben’.

xxx

12 reacties

  1. Succes! Ik ben ook hard aan het leren deze vakantie, of nou ja, ik doe m’n best (: Maar kan niet wachten tot ik over een maand gewoon al zomervakantie heb!

  2. Lekker bezig, you go girl! Ik zou het meest opzien tegen economie denk ik, of wiskunde. Maar ik heb geen bijzonder moeilijk vakkenpakket, dus ik maak me niet al te druk haha. Heel veel succes de komende weken!

  3. Geschiedenis is echt prut inderdaad. Op http://www.examenblad.nl staan alle syllabi, bij die van geschiedenis is er van elke paragraaf van de Verplichte Contexten een samenvatting gegeven plus kenmerkende aspecten en tegelijk een antwoord op de hoofdvraag, echt heel handig :-) waarschijnlijk had je m zelf ook al gevonden maar niet geschoten is altijd mis, haha. Succes met leren!

  4. Ik ben deze ”vakantie” ook aan het leren voor de examens. Het is zóveel haha. Ik ben blij dat ik een planning heb (:
    Een klein tip: heeft jouw school een account op http://www.eindexamensite.nl ? Dat vind ik een super fijne site voor de talen.

    Veel succes met jouw examens!

    Liefs, Marieke

  5. Ah ik herken dit zo! Ben ook al elke dag bezig met leren. Mijn leerschema zit ook propvol, voornamelijk met oude examens maken. Ik herken het uitstelgedra. Om dat te voorkomen zorg ik dat ik gewoon de wekker zet en om half 9 samen met mijn moeder eerst met onze hond het bos in ga. Dan kan ik tegen 10 uur met een fris hoofd aan de slag. Verder werk ik met een timer, om mezelf niet te verliezen tijdens het leren. Een tip voor geschiedenis: ik neem mijn samenvattingen door en ik kijk de filmpjes van jortgeschiedenis op youtube. Ik maak me niet zo veel zorgen om de examens, ik sta er goed voor en alles is toch eigenlijk herhaling. Ik ben wel juist zo’n iemand die perse een 8 of hoger wil voor bepaalde vakken, omdat ik dan een 8 of 9 krijg op mijn eindlijst en misschien cum laude kan slagen. Dat zeggen ze al sinds de 1ste klas tegen me haha. Heel veel succes gewenst! Na de examens heb je alle tijd en redenen om in elkaar te storten en lekker niks te doen!

  6. Ah, het lijkt me zo veel werk om te leren ja. Maar aan jouw cijfers van de afgelopen jaren te zien komt het met jouw examens helemaal goed. Succes! X

  7. Examens zijn zo spannend! Wat mij zelf heel erg heeft geholpen drie jaar gelden was alles op mij af laten komen en het minimale aan voorbereiding doen. Ik leerde wel, maar achteraf gezien is dat toch meer leren voor je gevoel. Je kunt nooit als onthouden, examens zijn erg basic, je hebt examens tot in den treure geoefend op school. Die rustig aan, neem lekker veel pauzes (en eet een kitkat) en geniet van het mooie weer! Nog een tip voor de examens zelf; ontbijt, ontbijt, ontbijt. Ook al heb je geen zin, maar je voelt je dan zo veel beter. Good luck en enjoy!

  8. Veel succes met je leren en de examens!
    Ik heb geschiedenis toen geleerd door Jortgeschiedenis op youtube te kijken en ik had samenvattingen gemaakt van alle hoofdstukken. Ik moest toen alleen 2 aspecten van de geschiedenis leren dus twee boekjes, volgens mij is dat nu anders maar Jort hielp mij wel altijd. Nadat ik dat gelekenhad las ik het hoofdstuk nog door en schreef ik op wat hij niet had verteld maar wat mij wel belangrijk leek. Verder is zelf verbanden zoeken ook goed.
    Goodluck!

  9. Ah bah examens, heel veel succes zeg! Komt goed, ook met geschiedenis en economie! :) Vooral veel oude examens maken en met geschiedenis helpt tijdlijnen en flashcards wel :) -kost wel veel tijd om te maken tho, kan je ook met quizlet doen, wat een online website is-

Laat een antwoord achter aan chucky1012 Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *