Het moet ongetwijfeld herkenbaar zijn voor jullie: als je eindelijk de tijd hebt gevonden om op de bank te ploffen om nog even te ontspannen na een dag bezig zijn, loopt het opeens alweer tegen tienen. Als je dan uiteindelijk iets later dan gepland weer op je kamer bent (want die bank lag zo lekker…) en je voorneemt om alles gewoon even in tien minuutjes te doen, zodat je alsnog redelijk op tijd het licht uit kan doen, komt er altijd wel weer iets tussendoor. Een WhatsAppje dat op een heel gesprek uitloopt (maar écht nu beantwoord moest), een superinteressant nieuwtje, of iets wat eigenlijk totaal niet boeiend is… Behalve op dat moment. 

Ik ben in het laatste jaar een beetje een nacht- of in elk geval een avondmens geworden. Als ik thuis kom van school heb ik meestal even een energiedipje, maar na het avondeten leef ik vaak weer helemaal op. Nieuwe energie door het eten en de druk van alles dat eigenlijk vandaag wel gedaan moet worden zorgen er voor dat ik me vanaf een uurtje of acht het lekkerst voel. Hoewel ik weet dat het niet slim is, ben ik om elf uur ’s avonds eigenlijk dus nog graag bezig of wakker. Ik vind de ‘setting’ dan gewoon fijn, het eind van de dag, overal rust. Die rust zorgt er ook wel voor dat ik rond die tijd niet meer écht productief ben natuurlijk; vaak hang ik gewoon nog een beetje op mijn kamer rond, surf ik wat op internet en op social media en luister ik muziek. Juist omdat ik weet dat ik eigenlijk in bed moet liggen in plaats van bezig moet zijn, begin ik namelijk ook niet echt meer aan iets nuttigs. En hoe fijn dat chille ‘midnight hour’ dan ook is, uiteindelijk moet ik het ’s morgens weer bekostigen en is het toch altijd een soort van verloren uurtje.

 photo 9-nightssleepingchallenge2_zps1e7783d7.jpg

Vandaar dat ik besloten heb een challenge met mezelf aan te gaan. Ik moet me negen dagen (of eigenlijk nachten) lang houden aan de regels die ik zelf heb opgesteld en vind passen bij mijn ideale slaapritme. Dat is helemaal niet zo heel strak, want ik hoef echt niet om 22:00 in bed te liggen en te slapen, zo’n granny ben ik nou ook weer niet en ik wil mezelf het plezier van de late avond ook niet ontnemen. Daarnaast mag ik van mezelf ook best nog even een social media rondje maken op mijn telefoon als ik in bed lig, maar alles moet gewoon iets minder extreem. Om elf uur in plaats van twaalf uur in bed en gewoon één keer Instagram openen zonder gelijk 100 foto’s van iemand die ik niet eens persoonlijk ken te bekijken. Dat kan ik ook gewoon wel tegen mezelf zeggen, maar ik weet dat ik dan uiteindelijk altijd weer een smoesje heb om me niet aan mijn eigen afspraken te houden. Daarom doe ik het gewoon voor een redelijk korte en ook vaste termijn (dus niet zo van ‘ik ga mijn slaapritme verbeteren’ en dan ‘oh ik begin morgen wel’) én deel ik het op mijn blog, als stok achter de deur.

Ik ben gewoon heel erg benieuwd of ik er iets van merk in mijn dagelijkse leven. Ondertussen ben ik er wel een beetje aan gewend dat ik mezelf ’s morgens uit bed moet slepen en dat is nog steeds zo als ik acht uur heb geslapen, maar waarschijnlijk wel minder. In theorie zou dat voor een beter begin van de dag en meer concentratie overdag moeten zorgen. Omdat dat (anderhalve) uurtje slaap minder er een beetje in is geslopen, heb ik altijd het idee dat het verschil wel meevalt, maar het moet uiteindelijk toch echt wel uitmaken. En wie weet zet ik het wel (deels) voort als het me nou echt zo goed bevalt en ik vanzelf al een beetje gewend ben aan mijn ‘nieuwe ritme’, haha! Al houd ik het maar een weekje langer vast na de challenge, dan is dat al positief, want dat is precies de toetsweek. Ik begin namelijk morgen, op maandag 6 oktober, en de laatste nacht is die van dinsdag 14 op woensdag 15 oktober.

 photo 9-nightssleepingchallenge1_zpsd2c7942d.jpg

Maar goed, even concreet, waar moet ik me dan precies aan houden?

  • Ik lig doordeweeks voor/om 23:00 en in het weekend voor/om 00:00 in bed.
  • Mijn laptop sluit ik eerst af, daarna vervolg ik mijn avondroutine (zodat ik niet tijdens het tandenpoetsen achter mijn bureau beland).
  • Mijn telefoon leg ik na maximaal een kwartier weg (tweeten om 23:15 of 00:15 mag dus nog, gelukkig ;) ).

Meer restricties kan ik eigenlijk niet bedenken, dus dat valt nog hartstikke mee! Al krijg ik het toch wel een beetje benauwd als ik dit zo zie staan. ‘Nu’ is het meestal 23:30 dat ik in bed lig en ik heb om de een of andere reden het gevoel dat ik wat mis als ik dat een halfuur vervroeg. Lijkt me op zich een vrij irreële gedachte, maar ik zal in het volgende update artikel vertellen of dat het ook echt is! Ik ben van plan voor elke dag even in een paar zinnen te vertellen hoe het me is vergaan, zodat ik niet stiekem kan cheaten en ook om te kijken of het op een gegeven moment makkelijker gaat. Dat krijgen jullie dan na negen dagen te lezen, inclusief een alinea met mijn algehele ervaring natuurlijk.

Ik ben erg benieuwd of het me wat positiefs gaat opleveren en of het me makkelijk afgaat of eigenlijk totaal niet, haha. Ik verwacht niet in tijdnood te komen, omdat ik vaak niet echt veel productiefs doe tussen 23:00 en 00:00 en anders moet ik deze keer gewoon goed gaan plannen en keuzes maken. Het is toevallig wel precies gepland in een drukke week, maar dat lijkt me alleen maar goed, want drukke weken in combinatie met te weinig slaap zijn juist echt verschrikkelijk. Wel gun ik mezelf twee cheatdagen voor als ik het een keer écht niet red of er wat anders tussendoor komt. Op deze dagen hoef ik me aan geen enkele regel te houden – eens kijken of ik dat dan nog wel zo fijn vind, haha.

Dus, that’s it! Ik ben erg benieuwd en ik hoop dat ik jullie misschien ook kan inspireren. Ik zal ongetwijfeld wel wat relevants tweeten, dus als je tussendoor op de hoogte wil blijven kan je me volgen @foreverHester.

Hoe zit het met jouw slaapritme? Lijkt zo’n challenge jou ook wel eens handig of doe je het ook goed op weinig slaap?

Ook leuk om te lezen:

5 reacties op 9-nights sleeping challenge

  • Ik ben benieuwd en zet hem op ;-)

  • Heel veel succes, ik ben benieuwd!:-)

  • Wow als ik doordeweeks pas om 23 u zou liggen was ik allang ingestort. Het scheelt misschien ook dat ik anderhalf uur moet reizen naar school en jij nog niet eens een half uurtje hoeft te fietsen, maar toch… Ik plof iedere avond helemaal kapot om 22 u in mn bed en dan slaap ik ook onmiddelijk.
    Ik ben wel erg benieuwd of dit je gaat lukken! Bedtijd vervroegen is behoorlijk lastig, is mijn ervaring. Wel een leuke uitdaging voor jezelf, veel succes!

    • Ik heb ook vriendinnen die anderhalf uur onderweg zijn en daar heb ik zoveel respect voor. Dan heb je ’s middags al minder tijd (minder dan ik in elk geval) en moet je ook nog eens eerder naar bed omdat je er de volgende dag weer zo vroeg uit moet. Ik heb er waardering voor hoor! Jij bent waarschijnlijk gewoon niet anders gewend, maar als ik nu opeens zou verhuizen zou ik echt niet weten wat ik zou moeten schrappen en waar ik de tijd voor alles vandaan zou halen.

  • Uitstekende challenge… Ik kan namelijk slecht tegen te weinig slaap. Vroeger had ik er totaal geen last van maar nu lig ik er echt úiterlijk om 23:00 uur in. Het liefst een uurtje eerder! In het weekend probeer ik niet te veel af te wijken van mijn slaapritme omdat ik anders hier maandag of dinsdag echt de gevolgen van ga merken! ;-)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hester
Write something worth reading or do something worth writing

Hi there! Leuk dat je mijn blog gevonden hebt. Ik ben Hester (20), studente Nederlands aan de Universiteit Utrecht met een grote passie voor schrijven. Ik deel hier vanalles wat mij persoonlijk raakt of bezighoudt.

volgen

Follow

Je kunt me via deze link ook volgen op feedly, een nog veel fijner en over-zichtelijker medium dan Bloglovin’. Tip van yours truly! X

Archief
Social media
  • Bloglovin
  • Mail
  • Instagram
currently listening
cookies & avg

Mijn site maakt gebruik van cookies. De persoonsgegevens die je invult als je een reactie achterlaat, blijven geheim en gebruik ik niet voor andere doeleinden.