Tien dagen geleden kondigde ik in dit artikel aan dat ik een zelfverzonnen sleeping challenge ging doen om op die manier in elk geval voor negen dagen enigszins grip op mijn slaapritme te krijgen. Elke doordeweekse dag om 23:00 in bed liggen, in het weekend om 00:00 en mijn telefoon na maximaal een kwartiertje wegleggen waren de eisen die ik mezelf stelde. Als jij net zoals ik de slechte gewoonte hebt om af en toe op te blijven tot (na) middernacht ondanks je wekker om 7:00 voor diezelfde dag, zul je al wel aanvoelen dat het niet altijd even soepel ging. Tijd voor een terugblik per dag en een korte evaluatie!

Maandag 6 oktober: ik moest er het laatste stukje van HNTM voor skippen, maar het is me wel gelukt precies op tijd in bed te liggen. Dat voelde best goed, maar het is nu 23:13 en zonder challenge had ik volgens mij pas over een ruim halfuur in bed gelegen. Ik heb eerlijk gezegd echt nog geen zin om te slapen want ik ben ook gewoon nog totaal niet moe. Een kwartier eerder dacht ik dus ook echt ‘moet ik dit nog 9 dagen volhouden, ik wil niet, hellllp!’ maar dat maakt het de challenge er uiteindelijk alleen maar leuker op. Ik houd mezelf maar gewoon voor dat 23:15 een doodnormale tijd is voor een 15-jarige en ga nu een poging doen tot slapen. Ciao!

Dinsdag 7 oktober: Vanmorgen was ik helaas nog niet ultiem uitgerust, maar dat kan ook aan mijn verschrikkelijke keelpijn gelegen hebben. Die heb ik nog steeds en ik ben nu ook wel echt moe, dus ik ben blij dat ik er zo op tijd in lig! Het was deze keer de ultieme challenge, want ik zat nog middenin een WhatsAppgesprek om 22:45 en dat gaat niet samen met tandenpoetsen. Gelukkig wist diegene ervan, heb ik op tijd welterusten gewenst en het weer precies gehaald! Dat ‘wedstrijd’-element van 23:00 precies bevalt me eigenlijk wel, ik word er echt fanatiek van haha.

Woensdag 8 oktober: mijn planning voor het laatste halfuur van mijn dag was helaas iets minder waterdicht, dus ik moest echt opschieten en lag uiteindelijk om 23:05 in bed. Om 23:15 had ik zoiets van huh waarom zou ik mijn telefoon wegleggen, maar nu, vijf minuutjes later, doe ik het toch maar. Goedzo Hester.

And always remember me

Donderdag 9 oktober: ’s Avonds (laat) nog weg zijn blijkt mijn valkuil te zijn. Ik had een drukke dag, maar ging gewoon naar cath. Helaas kwam ik er bij thuiskomst om 22:00 achter dat mijn planning toch eigenlijk meer gebaseerd was op een dag met een vrije avond. Ik wilde nog een artikel schrijven en dat lukt wel precies in een uur, maar dan duurt mijn avondritueel ook nog 20 minuten voor ik echt in bed lig. Jammer maar helaas, ik zet mijn cheatdag in en gebruik die ook gelijk als ‘infinity’: ik lig er pas om 00:20 in. Dat komt omdat er op het allerlaatst nog iets tussendoor kwam dat niét kom wachten, maar ook doordat ik in mijn oude, slome na-23:00-ritme verviel. Nog steeds best fijn, maar ik voelde me achteraf toch ook wel een beetje onvoldaan – kon dat nou echt niet sneller?!

Vrijdag 10 oktober: Ik was vanmorgen wel even een tikje vermoeider dan de afgelopen ochtenden, maar overdag heb ik er niet echt last van gehad. ’s Avonds voelde ik me ook nog steeds goed, maar ik was sterk en heb het precies 00:00 gemaakt. Eerlijk gezegd ben ik heel trots dat ik goede prioriteiten heb gesteld (eerst avondritueel, dan PI afmaken) en er zodoende gewoon op tijd in lig, want morgen is er nog genoeg te doen en wat dacht ik vanavond nog voor nuttigs te gaan doen? That’s right, niet veel. Ik word inderdaad echt gebrainwasht door mezelf!

Zaterdag 11 oktober: Ik merkte vanmorgen de goede invloed van mijn challenge pas echt: in het weekend uitgerust wakker worden om 8:20 is ZO lekker! Met die motivatie lag ik er netjes al in om 00:00. Mijn telefoon leg ik eigenlijk nu pas, om 00:15, weg, maar ik was nuttig bezig (blog, in plaats van social media/WhatsApp) dus dan vind ik het zelf niet zo heel erg.

Zondag 12 oktober: Mijn ‘weekendregeling’ gold alleen voor vrijdag en zaterdag, dus ondanks dat ik morgen pas om half elf de deur uit hoef, rol ik gewoon om 23:00 mijn bed in. Dat precies om 23:15 het licht (van mijn telefoon) uitging kan ik helaas niet zeggen, maar dat komt omdat ik de hele dag gewoon hartstikke druk bezig was en ’s avonds heb ik dan gewoon eindelijk de tijd om even een paar dingen op een rijtje te zetten en belangrijke berichtjes te beantwoorden. Smoesjes, ja, maar ik concentreer me liever op het feit dat ik ’s avonds weg was en toch wel op tijd in bed lag en (een gedeelte van) alles wat ik moest doen vandaag heb gedaan. Ahum.

nightmare

Maandag 13 oktober: Leren tot 21:30 en dan nog precies een aflevering Heel Holland Bakt willen kijken ís wat krap als je om 23:00 in bed moet liggen, maar dat programma is te leuk om de uitdaging niet aan te gaan. Toen ik om 22:50 op mijn kamer kwam (we zetten een programma standaard een paar keer op pauze omdat iemand thuiskomt/iets wil vertellen/iets wil vragen), ben ik super speedy mijn make-up eraf gaan halen, pyjama aan gaan doen en tanden gaan poetsen en ik was echt wonderbaarlijk snel. Het waren een paar minuutjes over elf maar verder heb ik het gewoon gered. Ik ben helaas nog niet zo goed bezig dat ik het kwartiertje social media dan gewoon wat inkort, ondanks dat best tevreden (en een beetje moe).

Dinsdag 14 oktober: Misschien moet ik vandaag toch maar als een cheatdag zien. Beetje jammer dat ik die dan op de laatste avond nog moet inzetten, maar toen ik net om 23:07 in bed lag wilde ik gewoon nog heel veel dingen bekijken en zien en doen en ik wilde eigenlijk gewoon nog niet slapen (want het waren dit keer niet eens nuttige dingen), punt. 23:36 dus – de schade viel nog enigszins mee, maar toch, niet volgens de regels.

Tja, op het eind begon ik diezelfde regels van de challenge zelf een beetje aan te passen. ‘Ah joh, 23:15 is ook wel goed.’ ‘Mijn wekker kan morgen toch een halfuurtje later.’ Het was dus maar goed dat ‘ie na negen dagen afgelopen was, voor ik ‘m echt negatief moest afsluiten, haha. Mijn telefoon wegleggen na een kwartier bleek gewoon het lastigst, maar niet omdat ik zo verslaafd ben: ’s avonds heb ik na de drukte van de dag gewoon eindelijk even tijd om berichtjes te beantwoorden enzo, meer inspiratie voor dingen die ik plotseling nog wil doen en bovendien het grote ‘ik wil niet slapen, ik wil leuke dingen doen!’-gevoel. Dat is dus iets om nog even aan te werken, want het moet anders kunnen. Wel was ik heel positief verrast door mijn opeens heel snelle avondroutine. Ik heb niet per se elke keer eerst mijn laptop afgesloten, maar als ik bezig ging met mijn gezicht reinigen, me omkleden en mijn tanden poetsen heb ik ‘m niet aangeraakt en dat werkt eigenlijk wel verrekte snel. Ik vind het allemaal gewoon stomme klusjes en ik vind het nog steeds stom om ze te doen zonder even afleiding te hebben van iets leuks (mijn laptop), maar het is wel lekker snel achter de rug zo! Dat is eigenlijk het grootste leerpunt van deze challenge geweest en daar ben ik al heel blij mee. Verder voelde ik me niet echt een herboren mens, daar zou ik echt nog veel meer voor moeten slapen, maar een beetje een vaste bedtijd (en een streven) is wel prettig. Ondanks dat het vandaag (woensdagnacht) alweer 00:28 is dat ik dit artikel afmaak (puur gevalletje slechte planning), wil en ga ik het wel een beetje voortzetten in mijn leven. Vastere bedtijden voor wat houvast en mijn avondroutine gewoon in één keer en voor 23:00 – als ik dan niet direct in bed lig vind ik dat niet verschrikkelijk, maar ik wil op dat tijdstip wel ‘bedklaar’ zijn. Voor mij was de challenge dus alsnog een geslaagd experimentje (ook altijd makkelijker te zeggen als je de regels zelf verzonnen hebt, haha) omdat het een goed begin was om aan mijn slaapritme en nachtrust te werken. Stiekem vind ik dat best een leuk ‘projectje’, want ik ben benieuwd wat ik eruit kan halen! Voor nu ga ik – zónder onnuttig rondje social media – mijn ogen dichtdoen met het geluid van de regen tikkend op mijn raam op de achtergrond. Kijk, dat hadden we dan weer niet om 23:15 ;-)

Hoe zou jij deze challenge volbrengen? Wat zou je me nog voor tips willen meegeven?

Bron afbeeldingen: WeHeartIt

Ook leuk om te lezen:

11 reacties op 9-nights sleeping challenge: DONE

  • ik vind het een geslaagd experiment. Je hebt je er grotendeels aan kunnen houden. Maar hoe verging/gaat het daarna? Is 00.30 weer de standaard? Of lukt het nog een beetje voor 23u?

    • Dat kon ik nog niet echt zeggen omdat ik dit artikel direct na de laatste nacht online heb gezet, misschien dat ik er later nog een update over schrijf. De afgelopen nachten was het helaas wel weer laat (alles na 00:00 nu ik erbij nadenk…), verschil is alleen wel dat ik niet helemaal aangekleed en nog met make-up op achter mijn laptop zit tot 00:xx en in plaats daarvan eerst alles doe en dan nog even (of iets langer dan ‘even’ eigenlijk) bezig ga. Nu is het vakantie, dus dan maakt het niet zo heel veel uit hoe laat ik naar bed ga, maar het wordt wel weer een uitdaging in de eerste schoolweek…I’ll keep you posted!

  • Wat goed van dat je deze uitdaging goed volbracht hebt ;-)

  • Je hebt het toch best goed volgehouden! Tips? Vraag je moeder of ze je telefoon iedere avond om klokslag 7 uur komt halen. Geloof me, dan lig je keurig optijd op bed. En het voorkomt ook dat je tijd die je aan school wilde besteden gaat verspillen aan nutteloze social media. (Maar ik kan me ook voorstellen dat je niet zo’n zin hebt in zo’n regeling; ik vond het eerst ook niet zo leuk. :P)

    • Het lijkt me echt geweldig werken en ik heb er enorm veel respect voor je als je het doet, maar ik zou het geloof ik echt nooit doen want het klinkt echt verschrikkelijk hahaha. Maar ook omdat het na 19:00 overal pas een beetje gezellig wordt en ik ben bang dat ik dan geen sociaal leven meer overhoud en dat mijn iPhone ook amper meer gebruikt wordt… Zou ik een beetje zonde vinden, want het is ook gewoon een hobby van me, maar maar maar oké het is toch onwijs slim.

  • Interessante challenge! Goed volgehouden vind ik! Ik ben echt een nachtmens, dus heb onwijs veel moeite met op tijd naar bed gaan..

    • Ik snap je helemaal! Ik kan ook prima van 22:30 tot 7:00 slapen als ik eenmaal in dat ritme zit (al kan ik eigenlijk altijd wel slapen), maar zelfs na een lange dag heb ik om 23:00 soms nog energie en opeens de spirit om allerlei dingen te doen. Al ben ik er ook achter dat dat komt doordat ik dan op mijn kamer zit met alle lampen aan (in plaats van in de huiskamer met een paar sfeerlampjes), dan blijf je vanzelf wakker…

  • Je hebt het best goed gedaan, top! :)
    Ik heb er nooit zo’n moeite mee, ik werk nu zo goed als fulltime en ben dat nog niet echt gewend (na bijna twee weken inmiddels, daarvoor iets van 2,5 maand bijna niets gedaan; twee ochtenden werken en verder vrij) dus ik lig er iedere avond zonder moeilijk doen rond 22.00 uur in en dan slaap ik ook bijna direct, haha! In het weekend wordt het dan wel regelmatig later dan 0.00 uur, maar dat vind ik dan wel weer prima ;)

  • Leuk om te lezen! Zelf ga ik meestal tussen 22:00 en 22:30 uur naar bed. Soms als er een leuke film op is lig er wat later in maar liever niet later dan 23:00 uur anders ga ik dat zeker merken de volgende dag ;-) .Wel knap dat je deze challenge hebt volgehouden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hester
Write something worth reading or do something worth writing

Hi there! Leuk dat je mijn blog gevonden hebt. Ik ben Hester (19), studente Nederlands aan de Universiteit Utrecht met een grote passie voor schrijven. Ik deel hier vanalles wat mij persoonlijk raakt of bezighoudt.

volgen

Follow

Je kunt me via deze link ook volgen op feedly, een nog veel fijner en over-zichtelijker medium dan Bloglovin’. Tip van yours truly! X

Archief
Recente reacties
Social media
  • Bloglovin
  • Mail
  • Instagram
currently listening
cookies & avg

Mijn site maakt gebruik van cookies. De persoonsgegevens die je invult als je een reactie achterlaat, blijven geheim en gebruik ik niet voor andere doeleinden.