Dat Nederland het land van de fietsen is hoef je mij niet te vertellen: ik weet er alles van! Hoewel het aantal kilometers dat ik afleg met mijn fiets best meevalt, pak ik hem wel heel vaak. Voor school, voor de fysio, voor de kerk, voor vriendinnen, heel af en toe voor mijn vriendje, voor het winkelcentrum en ga zo nog maar even door. Na vijf jaar was de fiets die ik had verrijkt met de zoveelste slag in het wiel, de productie van een hoop overbodige herrie en een hoop beschadigingen en begon het op te vallen dat hij wel erg klein was, slechte remmen had en heel zwaar was. Tijd voor vervanging!

 photo BatavusOldDutchPlus_zpscf9be5cb.jpg

Eigenlijk vond ik mijn oude fiets nog best prima. Dat klinkt misschien een beetje raar als je bovenstaande minpunten net hebt gelezen, maar ik was er nou eenmaal aan gewend geraakt en ik was nou niet bepaald onder de indruk van de nieuwste fietsmodellen. Dan hield ik het liever bij mijn zwarte omafiets met handremmen, versnellingen, een rekje en allerlei minpunten. Ik bedoel: zo’n oud barrel had ook wel wat. Ik heb het dus nog een aantal weken uit kunnen stellen, maar in de meivakantie werd ik opnieuw een fietsenwinkel in gesleurd door mijn moeder. We liepen een rondje langs alle fietsen en ik vond er eigenlijk maar eentje oprecht mooi: de Batavus Old Dutch Plus. Niet bepaald verrassend, want dat is eigenlijk precies hetzelfde model als de fiets die ik had.

 photo BatavusOldDutchPlus1_zps9a356963.jpg

Blijkbaar ben ik dus gewoon nogal merktrouw – dat blijkt sowieso al uit het feit dat ik nog nooit een fiets van een ander merk dan Batavus heb gehad. Dit is overigens pas de tweede fiets in mijn hele leven die ik zelf heb uitgekozen, hiervoor kreeg ik altijd de afdankertjes van mijn zus. Eigenlijk heel zielig dat ik nooit mijn eigen fietsen mocht uitkiezen, haha. Verder heeft het wel veel voordelen om de jongste te zijn hoor, dus je zal me niet horen klagen. ;-)

 photo BatavusOldDutchPlus5_zpsa976e4b0.jpg

De Old Dutch Plus is de ‘uitgebreide’ versie van de Old Dutch, met een rekje, handremmen en drie versnellingen. Een maatje groter dan wat ik eerst had en hij voldeed precies aan mijn en mijn ouders’ eisen! Toen moest ik alleen de kleur nog kiezen. Mijn vorige was mat zwart met zwarte banden, dus dat zou het sowieso niet worden. Ik twijfelde tussen glanzend zwart met lichte banden, wit met lichte banden of paars met lichte banden. Toen ik in de volgende fietsenwinkel de paarse uitvoering zag staan, besloot ik voor die te gaan.

 photo BatavusOldDutchPlus6_zps4e979f17.jpg

Het is heel diepdonker paars, dus niet zo in the face felgekleurd. Daar had ik namelijk echt geen zin in, vooral niet omdat ik deze nog wel een aantal jaartjes wil gebruiken en dus ook in mijn studententijd; dan zie ik het niet helemaal zitten om met zo’n neonroze ding aan te komen, haha. De kleur zit gek genoeg een beetje tussen koel en warm in en hoewel ‘ie van veraf alleen glimt, zitten er als je goed kijkt ook allerlei shimmers in. Het lijkt wel een nagellak joh, haha. Eigenlijk maakt het me ook weer niet zoveel uit, maar dat het op een subtiele manier weer eens wat anders is vind ik wel leuk.

 photo BatavusOldDutchPlus3_zps1105e947.jpg

Hetzelfde geldt voor mijn zadel en handremmen, die zijn bruin in plaats van zwart. De snelbinders zijn dezelfde kleur als de banden en dat matcht weer bij de beige streepjes op het frame zelf. Daar is over nagedacht.

 photo BatavusOldDutchPlus7_zpsecff02da.jpg

Ook wel handig: er zit een stuurslot op! Dit hebben de meeste fietsen met een rekje wel, zodat je je stuur ‘vast kan zetten’ als je bijvoorbeeld een zware tas voorop hebt. Dan klapt je stuur niet om en blijft je fiets dus beter staan. Ik heb het hiervoor altijd mét rekje en zonder stuurslot gedaan, omdat dat rekje eigenlijk niet bij mijn oude fiets hoorde en ik er geen stuurslot bij heb gekocht ofzo en dat ging ook altijd prima, maar het is een leuke feature.

 photo BatavusOldDutchPlus2_zps983e0a71.jpg

Natuurlijk ook wel belangrijk: hoe fietst ‘ie? Zo heel veel verschil merk ik niet, maar hij fietst prima. Het is toch een fijn idee dat je, als je een scherpe bocht maakt, niet op hoeft te letten of je handrem je bovenbeen raakt, haha. Mijn oude fiets had een remsysteem dat toen nieuw was, maar uiteindelijk blijkbaar nogal tegenviel. Ik had er nooit zo’n last van, maar volgens mijn moeder remde ‘ie echt heel slecht en daar heb ik nu dus ook geen ‘last’ meer van. Bovendien is deze dus wat lichter en minder log, dat merk ik wel. Gek genoeg ben ik op het gebied van fietsen helemaal niet zo kritisch; mijn laptop/telefoon/camera heb ik graag zo goed mogelijk en ik flip echt als die dingen traag of verouderd zijn, bij een fiets heb ik gek genoeg een hoop minder eisen, haha.

 photo BatavusOldDutchPlus4_zps7891cfa0.jpg

Natuurlijk ben ik er wel heel erg blij mee, want een onbeschadigde fiets is toch het allermooiste! Het deed even pijn toen ik mijn oude barrel in moest leveren (ik bedoel: dat ding heeft me toch maar mooi (precies!) vijf jaar lang overal gebracht en me in alle mogelijke stemmingen meegemaakt, haha), maar spijt? Nope! (Nog bedankt hè, pap en mam)

Wat heb jij voor fiets? Wanneer heb je voor het laatste een nieuwe gekocht/gekregen? Wat vind je van de mijne?

Ook leuk om te lezen:

16 reacties op New in: Batavus Old Dutch Plus

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hester
Write something worth reading or do something worth writing

Hi there! Leuk dat je mijn blog gevonden hebt. Ik ben Hester (20), studente Nederlands aan de Universiteit Utrecht met een grote passie voor schrijven. Ik deel hier vanalles wat mij persoonlijk raakt of bezighoudt.

volgen

Follow

Je kunt me via deze link ook volgen op feedly, een nog veel fijner en over-zichtelijker medium dan Bloglovin’. Tip van yours truly! X

Archief
Social media
  • Bloglovin
  • Mail
  • Instagram
currently listening
cookies & avg

Mijn site maakt gebruik van cookies. De persoonsgegevens die je invult als je een reactie achterlaat, blijven geheim en gebruik ik niet voor andere doeleinden.